sekolah rendah kebangsaan atlantis (dalam pembikinan)

tujuan: membincangkan dan membimbing survival anak2 yg baru masuk alam pekerjaan.

visi dan misi  

Saturday, October 4, 2014

setelah baca panjang lebar punya sembang diruang mukadimah, kita sambung diruang visi dan misi. kenapa saya buat blog ini?. negara kita berbilang kaum. kita selalu kata 'kaum yg tu' sesat ugamanya. mengikut ugama nenek moyangnya tanpa tahu pun tentang ugama lain yg mungkin benar. apa yg dia tahu, itu lah yg dipegang dan dianggap benar. tiada orang boleh mengubahnya kecuali dirinya sendiri atau hidayah darinya.

sedar ke kita yg kaum itu pun melihat kita begitu juga? kesian kaum itu(kata mereka), dari merdeka begitu2 je ekonominya. nenek moyang sebagai petani dan pekerja(makan gaji). sedikit2 berniaga dan itulah sahaja. wang pendapatan/gaji digunakan utk perbelanjaan, keperluan dan riadah. habis bulan, habis duit. ulang2 sampai pencen. bila pencen sambung guna duit pencen. kalau takde pencen, habuk takde. itulah yg kita tahu sebagai benar dari nenek moyang kita dan kita pegang hingga hari ini. ye adik2/anak2, kita dah sesat lama. 'sesat ekonomi'. ada dikalangan kaum itu cuba membantu tapi gagal seperti juga kita cuba membantu mereka dan kita juga gagal. kita tak mendengar mereka sbb kira rasa kita ni terbaik. nak berkawan rapat pun macam tak mungkin. kafir bukan boleh percaya kata kita. mereka juga gagal dgr kita kerana kita sesat ekonomi. 'wang pun tak tau bikin' lagi mau ajar kami.

apa maksud 'sesat ekonomi' tu?
dari kecil lagi kita dah diperdengarkan dgn kata2 'belajar rajin2. jadi orang pandai. dapat kerja bagus. boleh beli kereta dan rumah besar'. ada tak? ingat tak? dari zaman tadika lagi saya dah dengar ajaran sesat ni. ucapan tersebut diulang2 hingga dewasa hinggga terpahat sebagai benar.

dimana sesatnya?
kalau kita kerja makan gaji, wang gaji adalah primary income. kalau kita meniaga, untungnya adalah primary income. kalau kita kerja part time, dpt gaji, juga masih primary income. wang yg kita sukar utk dapat lebih dari yg biasa dapat. atas sbb ini byk berlaku rasuah, penyelewengan dan penipuan(dlm meniaga) semata2 utk dapatkan wang lebih. primacy income ni mesti dibaratkan seperti wang darurat. digunakan utk keperluan paling asas utk hidup. jika boleh tak digunakan langsung. kita gadaikan hayat kita yg tak berapa tahun ni utk sejumlah wang. dan wang tu tak patut dibelanja tanpa keperluan darurat

visi dan misi kita:
membantu anak2 dan adik mengurus kewangan dari awal.
keluar dari tradisi gaji utk keperluan kepada gaji utk/sebagai modal.
mengurus dan mengawal modal
membiak modal dan meningkatkan taraf hidup
pencen awal sebagai jutawan(mudah2an inshaallah)

sekian utk visi dan misi

AddThis Social Bookmark Button

Design by Amanda @ Blogger Buster