sekolah rendah kebangsaan atlantis (dalam pembikinan)

tujuan: membincangkan dan membimbing survival anak2 yg baru masuk alam pekerjaan.

primary dan secondary income  

Sunday, October 5, 2014

kita dah tau yg kita telah gadaikan hayat/umur kita utk gaji. berbekalkan sijil/diploma/ijazah dah segala yg kita dapat setelah mengorbankan 1/4 dari hayat/umur kita. umur yg tergadai tu takkan dapat balek. masa akan terus berjalan menghabiskan baki 3/4 yg masih tersisa. adalah tidak wajar(sesat) utk kita gunakan wang hasil hayat kita hingga umur kita terus berjalan tanpa ada penambahan hasil. gaji bukan titik peluh tapi nyawa, darah dan daging sbb umur yg kita gunakan utk dapatkan gaji tu takkan datang balek. sengaja saya ulang2kan gaji vs umur ni supaya terpahat difikiran. ambil contoh ni pula. kata la kita buat kerja amal. free je. takde gaji. setahun wat kerja amal tu. bila selesai, kita diberi cenderahati. cenderahati tu la tanda/usaha/hasil/kenangan/umur yg telah digunakan. mau ke kita jual cenderahati tu utk duit. pastu duit tu lak guna buat bayar installment kereta? kalau mau pun atas alasan terdesak/tersepit. tapi bila dibayar dgn duit, selamba kita gunakan sampai tak berbaki.
dah panjang dah rasanya menerangkan pasal primary income ni dan betapa pentingnya ia dipertahankan. kita terus pula dgn secondary income.

secondary income
secondary yg dimaksudkan bkn income kedua. tapi income yg terhasil dari income pertama. hasil dari gaji kerja tambahan(part time)masih dikira sebagai primary income. contoh paling mudah adalah pelaburan asb. dividen dan bonus dari pelaburan asb tu adalah secondary income sbb dia terhasil dari primary income dan kita tak perlu bekerja untuknya. masalah yg biasa dihadapi(atau alasan)ialah macam mana nak ada duit bila habis bulan, duit habis. anggapkan kita baru mula bekerja. gaji mula dgn rm 900. kalau tempat kerja dekat dgn rumah, tetaplah tinggal dirumah. jika jauh, cari bilik yg paling dekat dgn tempat kerja. kita dah jimat duit pengangkutan. pastikan perbelanjaan maksima cuma separuh dari gaji(termasuk hulur kat mak). kalau lebih, cari tempat lain atau kerja lain. jgn terlalu beralasan hidup masih panjang dan sinar belum muncul. kata la kerja bagus. selesa berhawa dingin tapi belanja makan agak tinggi ditempat tu. jgn fikir susah2. kalau tak boleh kurangkan kos makan dgn memasak, tukar kerja yg sediakan makan atau ada kedai makanan yg murah berhampiran.

perancangan/planning.
katakan la kita dah berjaya dpt tempat kerja yg sesuai. yg boleh dibajet penggunaan vs gaji hanya separuh dan lebihannya dimasukkan ke asb. kita ambil rm 900 sebagai gaji minima dan jumlah yg boleh diasingkan ke asb adalah rm 450. anggapkan kita kerja selama 3 tahun di situ. kita akan ada simpanan rm 16200. hasil yg yg akan kita dpt darinya adalah lebih kurang rm 1000. rm seribu ni kita akan dapat setiap tahun sebagai income kedua tanpa bekerja. kita boleh bazirkan utk beli motosikal atau kereta(3tahun). senang2 boleh dpt motor/kereta tanpa bayar guna duit gaji.

perancangan lanjutan.
kita takkan kerja ditempat sama selamanya kecuali kita kerja dgn kerajaan. kita akan tukar kerja utk lompat gaji. pastikan tempat baru juga bertepatan dgn perancangan kita iaitu penggunaan vs gaji cuma separuh. ditempat baru, kita dah ada motosikal. kita bekerja utk tahun ke4. gaji dlm anggaran rm 1500. simpanan bulanan adalah separuh iaitu rm 750. simpanan selama setahun ditempat baru adalah rm 9750. selepas 3 tahun kita akan kumpul rm 29259. campur dgn simpanan dari tempat kerja lama(rm16200), kita dah ada rm rm 45459. hasil secondary income dari simpanan kita adalah lebih kurang 4000 setahun. sekiranya income secondary kita tidak kita jolikan, kita dah boleh kawen pada tahun ke6 tanpa meminjam sesiapa. gaji permulaan rm 900 adalah gaji lulusan spm. umur 17 tahun. campur 6 tahun waktu bekerja, 23 tahun. kalau kita berkahwin pada umur 25 atau 27, bakal isteri boleh cuci kaki. kita pun senang hati cuci kaki dia guna duit free. kawen pun free. biasa je org baru kawen cuma ada moto. nak beli kerata dah takde masalah. cuma tunggu cukup tahun. guna duit free utk beli kereta.

saya biarkan kamu sambung fikir perancangan selanjutnya dari sini.
sekian terima kasih.............

AddThis Social Bookmark Button

Design by Amanda @ Blogger Buster